Typhoon

Muziek en liefde zijn de baas in St.Stevenskerk

In de bijzondere concert-reeks ‘Stevenskerklive’ is het vanavond de beurt aan de Nederlandse rapper/zanger Typhoon om een uitverkochte St.Stevenskerk in Nijmegen muzikaal glans te geven. Terwijl tienduizenden mensen zich verspreid over de stad in de Vierdaagse-drukte storten en zich van het ene naar het andere podium begeven is in de grote kerk sprake van bezinning en overgave als Glen de Randamie oftewel Typhoon het aanwezige publiek bij de hand neemt en deelgenoot maakt van zijn persoonlijke zoektocht en muzikale reis.

Typhoon

Eerder deze week verraste de Britse formatie Will and the People het publiek in de St.Stevenskerk al met een prachtig semi-akoestisch optreden. En vanavond gaat Typhoon de uitdaging aan om zijn muziek terug te brengen tot de basis. Evenals Will and the People staat ook Typhoon inmiddels bekend om zijn spetterende en enerverende live-shows voor een uitzinnig publiek waarmee hij nagenoeg alle grote festivals plat speelde.

Bij die gelegenheden treedt Typhoon aan met een grote band maar vanavond weet hij zich op deze bijzondere locatie slechts begeleid door gitarist Dries Bijlsma en saxofonist Thijs van Milligen. Naast het betrouwbare gitaarspel van muzikale alleskunner Bijlsma zijn het vanavond zeker ook de subtiele bijdragen van Milligen op tenor- en altsaxofoon die de muziek en teksten van Typhoon de juiste vibe meegeven en naar een hoger plan tillen.

Typhoon

Zoals verwacht slaagt Typhoon vanavond volledig in zijn missie want deze muzikant en taalkunstenaar weet zijn muziek en teksten altijd en waar dan ook op zeer overtuigende wijze over te brengen en binnen te laten komen. Deze man doet alles met gevoel, overgave en intensiteit. Oftewel passend in deze context; met ziel en zaligheid. De muziek van Typhoon is ongeacht de locatie altijd puur en echt.

De set van vanavond opent met Levensgroot en daarna het geweldige Zo Niet Mij, beiden nog uit zijn tijd met de Nederlandse rapformatie Opgezwolle. Dan is al duidelijk dat zijn muziek en teksten ook in deze intieme setting niets aan zeggingskracht inboeten. Het is wel jammer dat zijn teksten niet overal even goed hoorbaar zijn. Zeker als hij op een gegeven moment zonder microfoon een poëtische rap door de grote kerk laat zingen.

Het is mooi te zien hoe Typhoon volledig opgaat in zijn muziek en recht vanuit het hart spreekt, rapt en zingt. En hij zich kwetsbaar open durft te stellen door zijn publiek deelgenoot te maken van zijn diepere gevoelens en persoonlijke zoektocht. Het is dan ook of hij zijn openhartige teksten en belevenissen keer op keer intens herbeleeft. Juist deze waarachtige herbeleving maakt dat hij het aanwezige publiek oprecht deelgenoot weet te maken. En meeneemt op zijn muzikale reis.

Typhoon

Vanavond doet hij dit onder meer met het nummer Surfen, over een door hem gemaakte reis naar Australië, het gevoelige Liefste en het met enthousiast gejuich ontvangen Zandloper waarbij met name ook de lekker rauwe vocalen van Dries Bijlsma opvallen. Uiteraard passeren vanavond de nodige nummers van ‘Lobi Da Basi’ (Liefde is de Baas) de revue, het succesvolle album waarvoor Typhoon een Edison ontving.

Iedereen Is Van De Wereld

Tot verrassing van het publiek volgt later ook Stay With Me in combinatie met IJswater. Een ander kippenvelmoment dient zich aan als Typhoon refereert aan het televisieprogramma Ali B Op Volle Toeren en zijn diepe bewondering uitspreekt voor de onlangs overleden muzikant en tekstschrijver Thé Lau. Wat volgt is een prachtige uitvoering van het door Thé Lau geschreven en volgens Typhoon als anthem te typeren Iedereen Is Van De Wereld.

Afsluiter van een bijzonder semi-akoestisch optreden is het op deze locatie toepasselijke Hemel Valt waarbij het publiek niet voor de eerste keer van de stoelen komt en enthousiast meezingt en klapt. Terecht wordt de grote kerk daarop gevuld met een typhoon aan wat hij inmiddels zelf noemt ‘klaterwater’, oftewel een ovationeel en bewonderensvol applaus.

Tekst: Rick Warner || Foto’s: 3FM / Ben Houdijk

Website Typhoon

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine