The Kik in Caprera

Groots eerbetoon aan Boudewijn de Groot.

Want een eerbetoon is het, de integrale uitvoering van de albums Voor de Overlevenden en Picknick op deze mooie zaterdagavond in openluchttheater Caprera te Bloemendaal. Een zaterdagavond waarop The Kik laat zien en horen dat deze twee albums nog altijd tot de hoogtepunten uit de Nederlandse popgeschiedenis behoren.

Eerdere samenwerking

Het was voor Dave von Raven, frontman van The Kik, een langgekoesterde wens. Optreden met het werk van een van zijn helden uit de vaderlandse popscene, Boudewijn de Groot. En dan het liefst met z’n favoriete album aller tijden, Voor De Overlevenden. Ontdekt op de leeftijd dat hij met z’n bromfiets de Rotterdamse straten onveilig mocht gaan maken. En wat zou het mooi zijn als hij dat tweede album van ’de meester’ dan zou kunnen combineren met het in 1968 uitgebrachte Picknick. De show Door de Overlevenden tijdens Noorderslag op 18 januari 2014, waarbij The Kik het podium deelde met Boudewijn de Groot, was al geweldig. Dit eerbetoon moest nog mooier worden.

Voor de Overlevenden

In juni 1966 verscheen Voor De Overlevenden, het tweede album van Boudewijn de Groot. Anders dan bij het debuutalbum, dat bestaat uit een mix van nummers van het duo Boudewijn de Groot / Lennaert Nijgh en (naar het Nederlands vertaalde) covers, bevat Voor De Overlevenden alleen eigen werk. Soms met een hoog meezinggehalte, zoals Het Land van Maas en Waal. Maar vaker met scherpe observaties uit het leven van alledag. 

Over ontrouwe vriendinnen in Beneden Alle Peil, over verwaterde vriendschappen in Vrienden van Vroeger, over de wilde jeugdjaren die inmiddels achter je liggen in Testament. Voor de Overlevenden zou uitgroeien tot De Groots’ meest succesvolle album.

Picknick

Het in 1968 verschenen Picknick deed het bij het grote publiek veel minder goed. Misschien toch iets te experimenteel voor de mensen die de naam Boudewijn de Groot inmiddels vooral associeerden met mooie liedjes als Verdronken Vlinder? Feit is dat het merendeel van de nummers op het album Picknick, dat gezien kan worden als de Nederlandse variant van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van The Beatles, onbekend zijn gebleven.

Uitzondering vormt het samen met Elly Nieman gezongen Prikkebeen, in de volksmond al snel werd omgedoopt tot Meester Prikkebeen. ‘Hij staat in de sneeuw aan de poort van de stad / En prikt de dagen van december op z’n hoed / Hij fluit z’n pluche lapjeskat / Want hij heeft last van muizenissen die nesten maken in z’n baard’. Beginregels die ook vanavond in Caprera moeiteloos boven komen drijven.

 

Integrale uitvoering van beide albums

Beide albums worden in Caprera integraal uitgevoerd in de volgorde van de oorspronkelijke LPs. Dat betekent, in lijn met het verschijnen van de albums, voor de pauze het meer bekende werk van Voor De Overlevenden en na de pauze de psychedelische klanken van het album Picknick. Voor de pauze meeklappen en meebrullen met Ken Je Dat Land of zachtjes wegdromen bij Beneden Alle Peil.

Om na de pauze te worden overdonderd door het titelnummer van Picknick, gevolgd door de Ballade van de Vriendinnen voor een Nacht en het knotsgekke Cinderella. Dan blijkt overduidelijk dat Picknick andere koek is dan Voor de Overlevenden. Meer spacecake. Of, zoals de voorman van The Kik in zijn openingswoorden al had aangegeven, ‘we hebben boven voor na de pauze de LSD-stripjes klaarliggen’.  

Een eigentijdse twist

Het koper schettert, de strijkers strooien met liefdevolle klanken, het orkest achter The Kik laat de bomen dansen als in het Bloemendaalse bos de schemering valt. En The Kik zelf? Zij voegen net dat beetje extra’s toe dat deze avond tot een hele bijzonder maakt. In de eerste plaats door de liefde- en gewetensvolle manier waarop wordt omgegaan met het werk van Boudewijn de Groot en Lennaert Nijgh.

Maar vooral ook door de eigen, eigentijdse twist die aan het werk van deze beide grootheden uit de vaderlandse popcultuur wordt gegeven. Werk dat inmiddels meer dan 50 jaar oud is, maar in deze uitvoering geen spoor van slijtage vertoont.

Meeklappen en meezingen

Mooi om te zien hoe een uitverkocht Caprera meeklapt en meedanst met Het Land van Maas en Waal, zowel voor de pauze als tijdens de toegift. Ook dat meisje van misschien tien aan de rand van de vijver. Leuk om te zien te zien dat een lied als Beneden Alle Peil nog altijd woordelijk wordt meegezongen door bijna het hele publiek. Genieten van het De Wilde Jager en het relatief onbekende Tegenland. En wat is het fijn om Elly Nieman op het podium te verwelkomen bij Prikkebeen, het laatste nummer van het album Picknick. De hoge noten worden misschien niet meer gehaald, maar daarvoor heeft ze de jonge Jolien Damsma aan haar zijde.

Canzone 4711, een lekker luchie

‘Mooi feestje’, klinkt het vanuit het publiek. Het moet twee keer worden herhaald voordat het ook bij Dave landt. ‘Ja, wij vinden het ook gezellig. Heb je nog meer of kunnen we doorgaan?’ En door gaat de picknick, met Canzone 4711. ‘Nee, niet over een nieuw soort pizza, maar over een lekker luchie’, verduidelijkt Dave. Over die gemiste kans op een warme zomerdag aan het strand. Over die tot je verbeelding sprekende vrouw in bikini. Naast haar zitten lukt nog net, maar daar blijft het bij. Ondanks je verlangen naar meer. Je verlegenheid overwinnen is, zeker als je jong bent, soms best lastig.

De laatste shows

Voor de echte liefhebbers rolden op woensdag 22 mei 2019 bij Europa’s grootste vinylperserij, Record Industry in Haarlem, de eerste exemplaren van de band van de dubbel LP met daarop de live-uitvoering van de show. Dankzij The Kik nu dus ook op de plaat een nieuw leven voor deze twee topalbums van Boudewijn de Groot.

En voor hen die deze show alsnog live willen meemaken? Op zaterdag 23 november staat er een laatste concert gepland in Rotterdam Ahoy. Daarvoor zijn er nog uitvoeringen in het Concertgebouw te Amsterdam (17 september) en in de openlucht te Emmen (9 juni), Ommen (22 juni), Heeswijk-Dinter (28 juni) en Den Haag (11 juli).

 

Tekst en foto’s:  Herman Sixma

Copyright 2020 LiveStreamMagazine © All Rights Reserved

LiveStreamMagazine